Ennen Euroopan Unioniin liittymistä Suomesta pääsi matkustamaan minne halusi, mikäli vaan sattui olemaan voimassa oleva passi ja matkarahat taskussa. Esteenä matkustamiselle johonkin yksittäiseen maahan saattoi olla maan oma valinta rajoittaa maahan pääsyä esimerkiksi viisumeilla. Nämä samat säännöt ovat matkustamisen osalta käytössä yhä edelleen. Rautalangasta väännettynä: ennen EU:ta Suomen ”rajat oli kiinni”. Silti kansalaisilla oli samat liikkumisen vapaudet kuin nytkin EU:ssa.

Ennen EU-jäsenyyttä Suomi valvoi oman maansa ulkorajoja. Koko jäsenyyden ajan on ns. sisärajojen yli saanut liikkua vapaasti. Kun kerran ihmiset ovat jo ennen EU:ta ja Schengeniä ”rajojen ollessa kiinni” saaneet liikkua vapaasti, niin mikä muuttui Schengenin myötä? Mikä ei saanut liikkua vapaasti ennen Scengeniä? Tavaraliikennekin liikkui vapaasti rajojen yli ennen Schengeniä.

Tehokas kansallinen rajavalvonta vähentää ja ennaltaestää laittoman maahan tunkeutumisen ja salakuljetuksen.

KRP:n ja Europolin raporteista on nähtävissä tämän nk.”rajattoman elämän” todellinen saldo koko Schengen-ajalta. Järjestäytynyt rikollisuus on räjähtänyt käsiin ja siitä on kasvanut miljardiluokan jättibisnes. Sen aiheuttama inhimillinen kärsimys monenlaisen hyväksikäytön ja ihmiskaupan muodossa on kerrassaan järkyttävä. Huumeiden myynti on kasvanut hirvittävästi. Aseet kulkevat rajojen yli myös helposti. Monenlaiset elintarvike- ja ympäristörikokset ovat esimerkiksi myös saaneet ammattimaiset piirteet. Tässä on vain muutamia esimerkkejä rikollisuuden eri muodoista.

Scengeniä on perusteltu ihmisten, tavaroiden ja työvoiman vapaan liikkumisen osalta. Siirtotyöläiset ovat kautta aikakirjojen liikkuneet työn perässä maasta toiseen. Ei siihen EU:ta tarvita. Palkkojen polkemiseen EU sitä vastoin on luonut oivalliset puitteet. Monissa jäsenvaltioissa elinkustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin Suomessa. Vastaavasti näissä maissa palkat ovat myös pienemmät. Siksi työntekijälle on kannattavaa sinnitellä korkeamman ansiotason maassa jossain hanttihommissa x-määrä aikaa ja palata sitten tienisteineen takaisin kotimaahan. Koska Suomessa on liian korkealla verotuksella tehty yrittäminen erittäin epäedulliseksi on luontevaa, että yritykset haluavat käyttää näitä muiden maiden työntekijöitä palkkakustannustensa pienentämiseksi.

EU ja Scengen on järjestelmä, jolla luotiin näppärästi myös valtioiden välinen yhteinen työn tekijöiden ja hakijoiden talousalue huomioimatta jäsenvaltioiden välisiä elinkustannusten eroja. Suomen rooli ikuisena nettomaksajana EU:ssa on julmempi kuin äkkiseltään arvaisikaan.

Kirjautuminen

Kirjautumisoikeus vain käyttöoikeudet omaavilla.

Online

Paikalla 348 vierasta ja ei kirjautuneita